Verktøykassen (Her kommer stoff etterhvert)
Kapittel 5 Trender i teamutvikling
- Min rollepreferanse Denne øvelsen lar deg beskrive hvilken type atferd du er mest komfortabel med når du jobber i team. Om alle i teamet gjennomfører øvelsen, kan dere få fine diskusjoner om hverandres ulikheter og kanskje avklare en og annen misforståelse.
|
|
- Våre møter Denne øvelsen hjelper med å sette et kritisk blikk på hvordan dere gjennomfører møtene i teamet slik at rutiner som kan forbedres avdekkes. Dette er en IPO tilnærming uten vekt på «P» (prosessen).
|
|
Diskuter gjerne konsekvensene av å bruke slike øvelser som disse i teambygging. Min rollepreferanse brukt alene er eksempel på det vi kaller legoklossetenkning og Våre møter er eksempel på ideen om at det finnes en slags entydig gullstandard på hva som er bra teamarbeid.
Kapittel 6 Prestasjonsteam
- Gruppekultur Denne øvelsen er en hjelp til å identifisere hva som preger gruppen nå (kultur) og hva som bør utvikles for å nå et høyere formålsnivå
|
|
- Deltagelse Denne øvelsen gir grunnlag for refleksjon over medlemmenes aktivitet i gruppen.
|
|
- Beslutningsprosedyrer og normer Denne øvelsen gir grunnlag for en refleksjon over hvilke mekanismer og normer som styrer adferd og beslutningsprosesser i teamet.
|
|
Disse øvelsene peker på noen sentrale elementer i det vi kaller gruppedynamikk, eller gruppeprosess, samt trener teammedlemmenes oppmerksomhet mot samspillet i gruppen. Det er prosessen det må jobbes med når team skal utvikles til et høyere formålsnivå. Et prestasjonteam er et team som behersker dynamikk på et høyt formålsnivå.
Kapittel 7 Et rammeverk for utvikling og endring av team -SPGR
- White belt SPGR Dette er en mulighet til å få en personlig SPGR rapport. Selv om denne rapporten er begrenset til din egen vurdering av deg selv og teamet som helhet, gir den god mulighet for refleksjon. En påfølgende diskusjon i teamet kan gi verdifulle innspill til videre utvikling.
|
|
SPGR er en forkortelse for Systematisere Person-Gruppe Relasjonen og er operasjonaliseringen av spinnteorien for grupper. SPGR er både et rammeverk for å forstå gruppens dynamikk og en valid metode for å måle gruppeprosser.
Kapittel 8 Forutsetninger for god teambygging
- Roller eller atferdstyper Denne øvelsen gir grunnlag til refleksjon over hvilke roller som er fremtredende i gruppen, hvem som oppfyller hvilke funksjoner og hvor fastlåst rollemønsteret i gruppen er.
|
|
- Å presse grenser Et sentralt mål i teambygging er å trene medlemmene i å bruke mer av sitt adferdsspekter. Denne øvelsen er en hjelp til å prøve ut deler av adferdsrommet som man bruker lite og utvide grensene for hva man tør vise av seg selv.
|
|
For at et team skal utvikle seg, kreves bevissthet om egen atferds virkning på andre og andres virkning på en selv. Teamet kan ikke utvikle seg uten at hvert enkelt medlem også utvikler seg. Roller eller atferdstyper kan brukes for å få en forståelse av seg selv som teamspiller som kan være et utgangspunkt for egen utvikling. Å presse grenser gir ideer til hvordan denne utviklingen kan skje.
Kapittel 9 Teambyggingens målbilde
- Tre faser, tre nivåer Denne øvelsen gir en struktur for arbeidet med å etablere gruppens målbilde.
|
|
- Gruppens kontekst Denne øvelsen er en hjelp til å identifisere det spillerom gruppen har og hvilke krav og forventninger omgivelsene stiller.
|
|
- Rollestruktur Denne øvelsen viser hvilke roller som er fremtredende i gruppen, og gir grunnlag for diskusjon om gruppens dynamikk.
|
|
- Innflytelse og status Denne øvelsen gir grunnlag til refleksjon over hvem som har hvilken påvirkning på gruppen og fordeling av makt og posisjon.
|
|
- Polarisering Denne øvelsen grunnlag til refleksjon over potensialet for konflikt gjennom å gi et inntrykk av subgruppedannelse og grad av polarisering i gruppen.
|
|
Enhver utvikling krever en tanke om hva den skal føre til. Når en skal sette mål for teambygging, er det det samme som å sette mål for sentrale elementer i gruppens dynamikk som innflytelse, polarisering og rollestruktur. Siden effektivt teamarbeid skjer når gruppens dynamikk svarer til kontekstens krav må vi danne oss et bilde av hva denne er. I tillegg må vi har en viss struktur på arbeidet (Tre faser, tre nivåer).
Kapittel 10 Veiledning og tilbakemelding
- Forventningsavklaring Denne øvelsen er en hjelp til å forstå grunnen til at misforståelser oppstår i gruppen og bringe klarhet i medlemmenes mentale modeller.
|
|
- Tilbakemelding Denne øvelsen gir anbefalinger for hvordan en mest mulig konstruktiv tilbakemelding kan gis.
|
|
- Farger som språk Denne øvelsen gir en bakgrunn for fargespråket i SPGR og hvordan det kan brukes for å lette kommunikasjon om atferd i gruppen og brukes i tilbakemelding.
|
|
God veiledning starter alltid med en grundig forventingsavklaring og følges opp av velment, direkte og konstruktiv tilbakemelding. Å gi tilbakemelding på prosess og relasjon oppleves ofte som krevende. Det viser seg at fargespråket i SPGR rammeverket ufarliggjør slik tilbakemelding og gjør det lettere å få en konstruktiv samtale om vanskelig tema.